اثر فرم سازه پارچه ای

يکشنبه 23 آبان 1395
20:46
محسن

اثر فرم سازه پارچه ای ( چادری ) بر اصوات موجود در فضا چگونه است ؟

ترکیب نورپردازی مختلف در غرفه نمایشگاه
سازه غشایی در ساخت غرفه نمایشگاه

شیب یک سقف پارچه ای هم می تواند بر کارایی صوتی اثر بگذارد ، انحنای آنتی کلاستیک ویژه سقف زین اسبی یا چادری شکل ، تمایل به پراکندن و آمیختن صداها را دارد در حالیکه یک سقف هوانشین یا گنبدی شکل کابلی که انحنای سین کلاسیتیک دارد ، همانند یک عدسی صدا را متمرکز می کند. هر جسمی دارای تناوبی طبیعی است و در واقع دارای لرزشی است. یک سالن موسیقی یا مانند آن خود یک تشدید کننده غول پیکر است. یکی از جالبترین نمونه‌ها در این قسمت بحث درباره گنبد است که باعث تحریف صدا و انتقال آن به گونه‌ای خاص می‌گردد. برای مثال سقف پارچه ای گنبدی شکل ورزشگاه پونتیاک در میشیگان آمریکا تمایل به متمرکز نمودن صدا در وسط میدان را داشت که این اثر را با استفاده از تیغه های آکوستیکی آویز کاهش دادند. در برخی سقف ها از صفحات آکوستیکی استفاده شده است تا میزان جذب را افزایش دهند و انعکاس شدید سر و صدا را که این سقف ها ممکن است در معرض آن قرار بگیرند کاهش دهند.

درک بیشتر رفتار آکوستیکی پارچه های کششی و افزایش مهارت در دستکاری اشکال و مونتاژ مصالح ، به کارگیری پارچه ها را در کاربردهای موسیقیایی که بیشترین نیاز را به کیفیت آکوستیکی دارند امگان پذیر نموده است. یکی از ماهرانه ترین این سقف ها پاویلیون کارلوس موزلی است ، یک سایبان قابل گسترش که بر روی کامیون ها سوار شده و در مکان های مختلفی در سرتاسر ناحیه کلانشهر نیویورک برپا می شود و توسط ارکستر فیلارمونیک و اپرای کلانشهر نیویورک استفاده می شود. پاویلیون کارلوس موزلی هم بیان معمارانه قوی دارند و هم پرده ای با کارایی آکوستیکی برای صحنه نمایش فراهم می کند.

نکات طراحی سایبان چادری (پارچه ای)

ETFE restaurant
پوشش ETFE برای جذب صدا رستوران

فرم سازه پارچه ای (چادری) نخستین نکته‌ای که باید بررسی شود نسبت طول، عرض و ارتفاع به یکدیگر می‌باشد که از گذشته مسئله اساسی در آکوستیک بوده است و در طراحان قدیمی آکوستیک نسبتهایی نظیر ۲:۳:۵ را اجرایی می کردند. امروزه محاسبه ابعاد داخل فضا هایی نظیر تالار و آمفی تئاتر از طریق تئوری امواج آکوستیکی و باتوجه به فرم انتخاب شده دیگر جز مسائل پیچیده مهندسی نیست . ولی با مطالعات انجام شده که توجه به این قضیه راه حل قطعی مسئله آکوستیک نیست بلکه ابعاد و فرم تالار باید طوری انتخاب گردد که حتی الامکان امواج ویژه یکنواخت پخش گردند که این خود مستلزم اجتناب از انتخاب ابعاد صحیح و رند می‌باشد.

باید از ایجاد سطوح گود در هرصورت اجتناب نمود به ویژه در صورتی که شعاع انحنای این سطوح در حدود ابعاد فضای مورد نظر ما باشد. سطوح گود با انحنای کوچکتر مشکل ایجاد نمی‌کند اما بزرگتر بودن ممکن است ایجاد بازآوا یا اکو نماید و از وضوح گفتار بکاهد. حتی المکان برای داشتن وضوح صدا باید از فرم هایی با انحنا به سمت پایین در محل هایی که نیاز به یکنواختی صدا داریم انتخاب نکنیم . در فضا های شهری مانند آمفی تئاترهای روباز و فضاهای این چنین که شنوندگان انرژی صوتی را مستقیم از سرچشمه دریافت می کنند بایستی دقت گردد که به خصوص شنوندگان دور از سرچشمه آوا که امواج صوتی صدا به دلیل طی مسیر و داشتن اصطکاک با مولکولهای هوا تضعیف می‌گردد، در هر حال دید مستقیم داشته باشند و از این رو بایستی ردیفهای مختلف نسبت به ردیف قبل از خود اختلاف ارتفاع داشته که این مقدار در گذشته معمولاً ۱۲ سانتی‌متر انتخاب می گردید ولی امروزه طبق استاندارد ۸ سانتی‌متر کفایت می‌کند. لذا فرم سازه پارچه با شیب ملایم برای فضای عمومی در نظر گرفته می شود.

علاوه بر پخش یکنواخت انرژی در حجم نکته مهم دیگری که باید در طرح این گونه بناها مورد توجه قرار گیرد میرائی یکنواخت امواج با فرکانس ویژه می‌باشد که برای حصول آن پخش مصالح آبسوربنت در تمام پهنه‌ها از فرضیات می‌باشد. برای تامین این منظور می توان از فرم های کوچک سازه چادری برای میرا نمودن صدا و غیر یکنواخت کردن آن استفاده نمود ، به عنوان مثال طرح های مثلثی و یا نیم استوانه ای .

پوشش ETFE به عنوان جاذب صدا

stadium munhak fabric roof 5
پوشش ETFE سقف سالن مسابقات ورزشی

پوشش ETFE یکی از جدیدترین نواوری ها در زمینه پارچه های کششی می باشد ، این پارچه مدرن به علت چگالی بسیار کم ETFE حجم زیادی از اصوات را جذب کرده و خاصیت اکوستیکی دارد. میزان جذب صدا بسته به اندازه محیط ، چگالی لایه ETFE ، طراحی و … دارد. این خاصیت ETFE را به گزینه مناسب برای آمفی تئاتر های روباز ، سالن های اجتماعات ، مراکز فرهنگی از قبیل سینما ، مراکز تجاری پرجمعیت ، ادارات و مراکز دولتی ، رستوران ها و کافی شاپ های مستقر در فضای باز می باشد و به غیر از سقف برای پنجره و دیوار نیز استفاده می گردند.




[ بازدید : 1069 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به پارچه کششی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار نمای چوبی چوب نما مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]